חדשות ואירועים

"ללמד בהיברידית"

סדרת מפגשים בנושא למידה בסביבה דיגיטלית לחברי הסגל והצוות של תוכניות המנהיגות בקרן מנדל-ישראל, יוני-יולי 2020

בחודשים האחרונים אנחנו חווים מציאות חיים חדשה – הן בחיים החברתיים והן במסגרות המקצועיות שלנו. מציאות זו מכתיבה שינויים מהותיים באופי הפעילות שלנו, בתהליכי ההוראה ובסגנונות הלמידה.

1.3 מיליארד תלמידים נכנסו באחת למציאות של למידה מהבית, ללא לוחות הזמנים והמרחבים המאורגנים שאפיינו את הלמידה ברחבי עולם במאה השנים האחרונות. כך אירע גם בתוכניות המנהיגות של הקרן: כולנו נדרשים עתה לסגל לעצמנו הרגלי חיים ועבודה חדשים – היברידיים – כאלה העוברים בין מצבים באופן גמיש ומאפשרים להמשיך את תהליכי העבודה והלמידה בכל מקום ובכל זמן.

בהקשר זה, אין ספק שהשינוי הדרמטי ביותר שחוללה הקורונה הוא במה שאנחנו מכנים "למידה מרחוק", שלפני כן הייתה סוג של תוסף ללמידה פנים-אל-פנים ולפתע עברה אל קדמת הבמה. המשבר הכניס אפוא לזרם המרכזי פתרונות שלפני כן היו רק בשוליים, וחשף את היתרונות הגלומים בפתרונות האלה. מטרת סדרת המפגשים "ללמד בהיברידית" היא לדון בסוגיות החדשות שצומחות ועולות מתוך קרקע המציאות.

האם מתפתחת לנגד עינינו פדגוגיה חדשה? האם אכן נוכל ליצור תמהיל שונה בדרכי ההוראה והלמידה? מהם ההיבטים התאורטיים והמעשיים בתהליכי ההוראה והלמידה? וכיצד נוביל שינוי ונפרוץ דרך לתהליכים חדשניים?

במפגשים המקוונים ננסה לסלול דרך – תוך למידה משותפת, שיח ודיון – להבנת ההזדמנויות העצומות שנוצרו בהקשרים הפדגוגיים, ולהתנסות בהן.

הסדרה "ללמד בהיברידית" מציעה מעין מבוא ללמידה בסביבה היברידית משלוש נקודות מבט:

  1. מבט-על רפלקטיבי שמטרתו לפענח את מה שקורה ללמידה לנגד עינינו ולמתוח קווים לדמותה של פדגוגיה חדשה המותאמת למציאות.
  2. לקראת יישום: הגדרת העקרונות של תהליך למידה היברידי.
  3. ראייה פרקטית: היכרות עם כלים טכנולוגיים ופדגוגיים המתאימים ומדרגים את תהליכי הלמידה בסביבה היברידית.

המפגש הראשון עסק בנושא תרבות הרשת פוגשת למידה: היכרות עם תפיסה חדשנית ויוצאת דופן של תרבות הרשת וההזדמנויות שהיא מציעה לעולם. פגשנו את פרופ' שיזף רפאלי, היום נשיא מכללת שנקר ובעבר הקים וניהל את "המרכז לחקר חברת המידע" ועמד בראש "המרכז לחקר האינטרנט" ו-"מעבדת האינטרנט" באוניברסיטת חיפה. צפו במפגש >>