חדשות ואירועים

"ללמד בהיברידית"

סדרת מפגשים בנושא למידה בסביבה דיגיטלית לחברי הסגל והצוות של תוכניות המנהיגות בקרן מנדל-ישראל, יוני-יולי 2020

בעוד שנים רבות, כשניזכר שבשנת 2020 ראינו בפעם הראשונה Zoom, ניזכר גם בווירוס אחד קטן ששינה את פני ההיסטוריה האנושית, את האופן שבו אנחנו חיים, מתנהלים, פועלים ולומדים. 

ובכן, מה עובר עלינו בשנה זו... וכנראה גם בזו שתמשיך אותה? מציאות חיים חדשה – בכל תחום, בחיים החברתיים ובמסגרות המקצועיות שלנו. מציאות חדשה זו מכתיבה לנו שינויים מהותיים באופי הפעילות שלנו, בתהליכי ההוראה ובסגנונות הלמידה. 

יחד עם 1.3 מיליארד תלמידים שנכנסו באחת למציאות של למידה מהבית, ללא לוחות הזמנים והמרחבים המאורגנים שאפיינו את הלמידה ברחבי העולם במאה השנים האחרונות, גם אנחנו בקרן מנדל-ישראל נדרשנו לסגל לעצמנו הרגלי חיים ועבודה חדשים – היברידיים – כאלה העוברים בין מצבים באופן גמיש ומאפשרים להמשיך את תהליכי העבודה והלמידה בכל מקום ובכל זמן. בהקשר זה, אין ספק כי השינוי הדרמטי ביותר שחוללה הקורונה הוא במה שאנחנו מכנים "למידה מרחוק", שהייתה סוג של תוסף ללמידה פנים-אל-פנים ולפתע עברה אל קידמת הבמה. המשבר הכניס לזרם המרכזי פתרונות שלפני כן היו רק בשוליים. האילוץ חשף את היתרונות הגלומים בפתרונות האלה, ולכן זימנו סדרת מפגשים: "ללמד בהיברידית", שמטרתם לדון בסוגיות החדשות שצומחות ועולות מתוך קרקע המציאות.

האם מתפתחת לנגד עינינו פדגוגיה חדשה? האם אכן נוכל ליצור תמהיל שונה בדרכי ההוראה והלמידה? העמיתים בתוכניות מנדל השונות עוסקים בשאלות של זהות, תרבות ורב-תרבותיות, בניסיון להבין מהי מנהיגות ומה משמעותו של מעשה המנהיגות. מהם ההיבטים התאורטיים והמעשיים בתהליכי ההוראה והלמידה? כיצד נוביל שינוי ונפרוץ דרך לתהליכים חדשניים? 

סדרת מפגשי הלמידה שאפה, תוך למידה משותפת, ליצור שיח ודיון להבנת ההזדמנויות העצומות שנוצרו בהקשרים הפדגוגיים, ולהתנסות בהן. המפגשים, בהובלת גילה בן הר, מנהלת חדשנות, פדגוגיה ולמידה דיגיטלית בקרן מנדל-ישראל, פתחו לפני אנשי הסגל ביחידות הקרן חלון ללמידה בסביבה היברידית. נתמקד כאן בשלושת המפגשים הראשונים שהיו מעין מבוא לתרבות הרשת, לחדשנות שהיא מביאה ולפדגוגיה החדשה שנובעת מהן.

המפגש הראשון עסק בנושא תרבות הרשת פוגשת למידה: היכרות עם תפיסה חדשנית ויוצאת דופן של תרבות הרשת וההזדמנויות שהיא מציעה לעולם. פגשנו את פרופ' שיזף רפאלי, היום נשיא מכללת שנקר ובעבר הקים וניהל את "המרכז לחקר חברת המידע" ועמד בראש "המרכז לחקר האינטרנט" ו-"מעבדת האינטרנט" באוניברסיטת חיפה. צפו במפגש >>

המפגש השני, כשהדג הגדול מתהפך: עולם הלמידה ממציא את עצמו מחדש, התקיים בהובלת אבי ורשבסקי, מקים ומנכ"ל MindCET, ממובילי עולם ה-EdTech בישראל ובעולם ופורץ דרך בתחומי החדשנות והיזמות. אבי הציג מבט קונספטואלי על מנגנוני השיבוש (Disruption) והביטוי שלהם במהפכה הדיגיטלית הנוכחית, וניסה, כדבריו, להצביע על קווים לדמותה של אסטרטגיה לפעולה בהקשרים האלה. צפו במפגש >>

במפגש השלישי הרצתה ד"ר ססיליה וייסמן, סמנכ"לית מחקר ופיתוח ב-MindCET המובילה את הפעילות המחקרית ועוסקת כבר שנים בחינוך ובלמידה בעידן הנוכחי. ההרצאה פדגוגיה חדשה – קווים לדמותה של למידה בסביבה היברידית התמקדה בהשפעה של המציאות החדשה על הפדגוגיה ועסקה במשמעויות של המהפכה שאנחנו חווים היום בהקשר של מושגים כמו אוריינות, חינוך ולמידה. צפו במפגש >>