חדשות ואירועים

מרדכי ניסן 2017-1934

קהילת מנדל אבלה על מותו של פרופ' מרדכי ניסן, המנהל האקדמי של קרן מנדל-ישראל

פרופ' מרדכי ניסן נולד בתל-אביב ב-1934 וגדל בה. בשנת 1959 החל ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים בשלושה חוגים – פילוסופיה, פסיכולוגיה וספרות עברית. בשנת 1965 קיבל תואר שני בפסיכולוגיה ואחריו יצא לאוניברסיטת שיקגו ללימודי דוקטורט. את תואר הדוקטור בפסיכולוגיה התפתחותית קיבל ב-1969.

ניסן עמד בראש בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים. כמו כן כיהן במועצה להשכלה גבוהה וכיו"ר הוועדה האקדמית של המרכז לקידום החינוך ושל מרכז מלטון לחינוך יהודי, והיה חבר בוועדות ציבוריות ובמערכות של כתבי-עת מדעיים.

הוא היה חוקר באוניברסיטאות הרווארד, אוקספורד, סטנפורד ומלבורן, במכון מקס פלנק להתפתחות האדם בברלין, במכון מקס פלנק לפסיכולוגיה במינכן ובמכון קרנגי בפאלו אלטו.

ניסן היה ממייסדי מכון מנדל למנהיגות ומעמודי התווך שלו כל השנים. בין השאר היה ממייסדי תכנית עמיתי ירושלים, כיהן כמנהל בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, כמנהל אקדמי של מכון מנדל ושל קרן מנדל-ישראל והיה חבר בוועדות מרכזיות בהם. הוא ייסד את תכנית מנדל למנהיגות חינוכית בתנועות הנוער, את תכנית מנדל לפיתוח מנהיגות חינוכית בצה"ל, את תכנית מנדל לחוקרים צעירים בחינוך ואת תכנית מנדל לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך – ועמד בראשן.

ניסן פרסם עשרות מאמרים וחיבר פרקים רבים בספרות המקצועית בפסיכולוגיה התפתחותית וחינוכית. תחומי המחקר העיקריים שלו היו התפתחות והתנהגות מוסרית ומוטיבציה אנושית. ספרו האחרון, בהוצאה משותפת של קרן מנדל וכתר, עוסק בזהות מוסרית.

פרופ' ניסן הובא למנוחת עולמים ביום ו', 17 בפברואר. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים. יהי זכרו ברוך. ​​


 

ערב זיכרון לפרופ'​ מרדכי ניסן