חדשות ואירועים

טקס לזכרו של מורטון מנדל

במעמד נשיא המדינה, מר ראובן (רובי) ריבלין, ובנוכחות גב' ברברה מנדל נערך טקס לזכרו של מורטון מנדל, מייסד ויו"ר קרן מנדל, שהלך לעולמו בשלהי אוקטובר

נשיא המדינה, מר ראובן (רובי) ריבלין

בטקס, שנערך בתיאטרון ירושלים, השתתפו ראשי הקרן בארץ ובארצות הברית, ראשי אוניברסיטאות בעבר ובהווה, ראשי ערים, בוגרי הקרן, עמיתים וחברי סגל.

"עם לכתו של מורטון מנדל, מדינת ישראל, העם היהודי, אזרחי ישראל כולם, איבדו חבר ואוהב יקר, יהודי וציוני דגול" אמר נשיא המדינה' מר ראובן (רובי) ריבלין. "חותמו של מורט, חותם אישי מובהק של איש חזון, טבוע במדינת ישראל ובחברה הישראלית. חותמו מצוי ביסודות המבנים החשובים שנוצקו על אדמתנו ומשמשים מרכזי מחקר ומכוני חינוך ותרבות בכל קצוות הארץ. הלב כואב, וזאת אני אומר גם כירושלמי, על שמורט לא יספיק לחנוך את הבניין החדש, המוקם כעת בירושלים, לא רחוק מכאן, ושעתיד לשרת את הקרן החשובה הזאת... מורט, זכרך יהיה נצור בלבנו בהוקרה על המפעל האדיר שהקמת בשתי ידיים. מפעל שימשיך לפעול ולעשות טוב גם אחרי לכתך".

טקס זיכרון 2019|MandelMemorial2019


פרופ' יהודה ריינהרץ, נשיא ו-CEO של קרן מנדל, סיפר על אהבתו של מורטון מנדל לישראל: "לאחר מלחמת ששת הימים פיתח מורט יחסים הדוקים עם הרבה מוסדות ואנשים בישראל. עם הזמן גם השקיע בכמה עסקים ישראליים, ובייחוד אהב את ירושלים. לכן משמעותית מאוד העובדה שפרויקט הבנייה האחרון שלו, המטה הישראלי של קרן מנדל, ממוקם בירושלים הבירה. מיקום הבניין היפהפה הזה בגנים הבוטניים בירושלים, לא רחוק מהכנסת, היה דרכו של מנדל לומר 'באנו כדי להישאר'", אמר.

רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע וידידו של מנדל, ספד לו: "מורט הוא מסוג האנשים שבזכותם העולם שלנו מתקדם. אלה שלא מאמינים ברצף המילים 'זה בלתי אפשרי'. הכול אפשרי... איזה הפסד גדול למדינת ישראל, איזה הפסד גדול לאנושות... אני יכול לומר בסיפוק גדול שזכיתי להיות חבר, להיות שותף, של מורט מנדל".

טקס לזכרו של מורטון מנדל

הנשיאה לשעבר של קרן מנדל-ישראל, אנט הוכשטיין, סיפרה על חוויותיה מהעבודה ארוכת השנים עמו: "הוא הרחיב את תפיסת עולנו בכך שהביא לכל המוסדות שהקים השקפת עולם ... שהיא יהודית, ליברלית והומניסטית. המחויבויות שלו היו נטולות אינטרס. הוא לא חיפש הכרה, אלא רצה להשפיע לטובה, ובצניעות... התנאים הצנועים שבהם גדל נחרתו עמוק בנפשו ועיצבו את ההומניות, השוויוניות ומחויבותו לבני אדם באשר הם". 

"הזמן שמבלים עם מורט היה יקר מפז, אני יודע, משום שהייתה לי הזכות ללמוד ממורט במשך 36 שנים", אמר סטיב הופמן, היו"ר הנכנס של הקרן. "קרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, בישראל ובארצות הברית, תמשיך ליישם את ערכיו של מורט, את תורתו, את אהבתו לעם היהודי ואת אהבתו לישראל".

טקס לזכרו של מורטון מנדל

מורטון מנדל היה לא רק איש עסקים מצליח אלא גם מנהיג בעל שיעור קומה, ציוני נלהב, אוהב ישראל, איש חזון ופילנתרופ נדיב. תרומתו העצומה למוסדות רבים בישראל הסתכמה ביותר מחצי מיליארד דולר. מנדל יזם והקים את בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, שהכשיר עד כה מאות מנהיגי חינוך הפועלים בכל מגזרי החיים במדינה, את מכון מנדל למנהיגות, המכשיר זה כמעט שלושים שנה מנהיגים אזרחיים בתחומי החינוך והחברה בקרב כלל מגזרי האוכלוסייה בישראל, ואת מרכזי מנדל למנהיגות בנגב ובצפון.