חדשות ואירועים

טקס סיום תוכניות מנדל לשנת תשפ"ג

האירוע המשותף לכל תוכניות קרן מנדל-ישראל נע בין צער לתקווה, בין זיכרון לחגיגיות, והעלה על נס את פעילותם של בוגרי מנדל לשם סיוע לחברה הישראלית בזמן מלחמה במגוון רחב של תחומים

תמונה קבוצתית של כל בוגרי מנדל 2923בוגרי תוכניתו מנדל 2023 (צילום: simanim.tv)


הטקס, שנדחה מחודש נובמבר בשל האירועים הקשים, נערך בתיאטרון ירושלים בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, נשיא קרן ג'ק ג'וזף ומורטון מנדל פרופסור יהודה ריינהרץ, יו"ר הקרן סטיב הופמן, מנכ"ל קרן מנדל-ישראל משה ויגדור, קצין החינוך והנוער הראשי בצה"ל תא"ל אופיר ליויוס ובני משפחותיהם של חמישה מעמיתי ובוגרי תוכניות הקרן שנפלו ונרצחו ב-7 באוקטובר ואחריו.
   
בפתיחת הטקס התייחדה קהילת מנדל עם זכרם של עמיתיה ובוגריה: משה אוחיון, בוגר מחזור כ"ג של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, חבר סגל מרכז מנדל למנהיגות בצפון ומנהלה הראשון של תוכנית מנדל למנהיגות חברתית בצפון, שנפל לצד בנו אליעד כאשר נלחמו להגן על עירם אופקים מפני המחבלים; אופיר ליבשטיין, בוגר מחזור ב' של תוכנית מנדל למנהיגות אזורית בבאר שבע, ראש מועצת שער הנגב, שנפל בחילופי אש עם המחבלים בכפר עזה; שלומי מתיאס, בוגר מחזור ב' של תוכנית מנדל למנהיגות אזורית בבאר שבע, שנרצח עם שחר בת זוגו בביתם במתקפת המחבלים על קיבוץ חולית; ד"ר חיים כצמן, עמית מחזור ו' בתוכנית מנדל למנהיגות תרבות בנגב, שנרצח במתקפת המחבלים על קיבוץ חולית; ורב סרן במילואים ד"ר איתן נאמן, עמית מחזור א' בתוכנית מנדל למנהיגות רפואית לנגב, שנפל בקרב על העיר שדרות.


הנשיא יצחק הרצוג נואם הנשיא יצחק הרצוג (צילום: simanim.tv)​​

"הצורך העמוק בשדרת מנהיגות מגוונת ושוקקת, עם חזון מיטיב ומלא תקווה, עם שאר רוח, עם נשמה יתרה, לא נולד רק בימי מלחמה, הוא רק התעצם במלחמה", אמר הנשיא יצחק הרצוג. "אני ומיכל זכינו להכיר היטב את מורט מנדל. הוא היה אדם של חזון ושל תקווה, הוא תמיד מילא אותי בהשראה, והוא תמיד דחף את כל מי שהוא הכיר לעשות טוב ולתת תקווה, ואני בטוח שהוא היה גאה בכם מאוד היום... אני מאחל לכולכם שתמשיכו לתרום לצמיחתה של החברה הישראלית אחרי השבר הגדול של שמחת תורה, שבעה באוקטובר", אמר הנשיא.

"טקס סיום השנה של כל תוכניות מנדל בשנים מתוקנות הוא אירוע חגיגי ושמח עבורנו בקרן, אלא ששנה זו אינה שנה מתוקנת", אמר נשיא הקרן, פרופסור יהודה ריינהרץ. "אנחנו מתאבלים על כל קורבנות הזוועות של שבעה באוקטובר ועל חללי המלחמה שמתנהלת ברצועת עזה ובצפון הארץ, ושולחים ניחומים למשפחותיהם. קרן מנדל נחלצה לעזור למגוון ארגונים בחברה האזרחית בארץ, כבר משמונה באוקטובר. תרמנו במנעד רחב, מארוחות למפונים בבתי מלון באילת ועד לפעולות חינוכיות במלונות ים המלח. מתמיכה במד״א וזק״א למטרות עזרה ראשונה, תרומות משמעותיות לגורמים מקצועיים לטיפול בטראומה, ועד לסיוע בהצבת מיגוניות בכפרים בדואים לא מוכרים בנגב. הקרן מחויבת להמשיך לחזק ולטפח כאן בארץ חברה סובלנית, מגוונת ומכילה. 207 הבוגרים שמסיימים את התוכניות היום מחויבים למשימה הזאת, והיום – ביתר עוז, דבקות ועוצמה מאי פעם בעבר, כי אין לנו ארץ אחרת".





בטקס נערך פאנל ובו סיפרו שישה מבוגרי הקרן על עשייתם המנהיגותית בתקופת המלחמה – מדגם קטן מעשרות יוזמות התמיכה והסיוע של בוגרות ובוגרי תוכניות המנהיגות של קרן מנדל-ישראל.
  • ד״ר סוזי שרם, בוגרת מחזור א' של תוכנית מנדל למנהיגות מקומית באילת, כלכלנית ואשת חינוך אילתית, סיפרה על המתחם לאירוח וריפוי של ניצולי מסיבת הנובה, שהקימה לאחר שבעה באוקטובר. 
     
  • יהודה רוזנברג, בוגר מחזור כ"ה, וקרן אפלבאום-ריף, בוגרת מחזור ל' בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, תיארו את בית הספר שהקימו בירושלים – בית ספר ברוח יהודית הומניסטית עבור הילדים המפונים משלומי ומכפר מימון.

  • ענבל רון, בוגרת מחזור א' בתוכנית מנדל למנהיגות בתרבות יהודית, מנכ"לית דרור בתי חינוך, הקימה מחדש את כל 7 גני הילדים שפעלו בבארי עד אותה שבת שחורה – במתחם המלונות בים המלח.
     
  • יואב אנדי, בוגר מחזור ו' של תוכנית מנדל למנהיגות אזורית בצפון ומנהל מדרשת חנתון, סיפר על החלטתו לארח במדרשה שהוא מנהל קהילה של כשלושים מבקשי מקלט מאריתריאה: נשים גברים וילדים שחיים כבר 12 שנים בשדרות.

  • פייני סוקניק, בוגרת מחזור כ"ו בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, פעילה חברתית ופמיניסטית חרדית, הקימה חמ"ל של 25 נשים חרדיות ומאגר מידע מקוון המאגד פרטים על בתי לוויות, תאריכים של לוויות ובתי אבלים, וכן מנתב מתנדבים לליווי משפחות של נרצחים ונופלים בהלוויות ובישיבת שבעה.

  • סלימאן אבו מדיעם, בוגר מחזור ה' בתוכנית מנדל למנהיגות תרבות בנגב ומנהל היכל הפיס לתרבות בעיר רהט, סיפר על החמ"ל שהוא מנהל מתוך היכל התרבות בעיר רהט  - החמ"ל היהודי-הערבי היחיד בארץ, שבו פועלים סביב השעון יהודים וערבים באיסוף, בקטלוג ובשליחה של חבילות מזון לכל תושבי האזור שנפגעו ונזקקים לסיוע בתקופת המלחמה.
את הפאנל הנחתה ד"ר חגית דמרי, מנהלת תוכנית מנדל למנהיגות תרבות בנגב.





"בשבת 7 באוקטובר התהפך עולמנו. ההלם והעצב טרם חלפו, ואנו עדיין מתאבלים על הנרצחים והנופלים באותו יום נורא ואחריו, בהם גם חמישה מבוגרינו ומעמיתינו ורבים מבני משפחותיהם. לא נשכח אותם לעולם", אמר בטקס משה ויגדור, מנכ"ל קרן מנדל-ישראל. "טקס סיום תוכניות מנדל, היום, נע בין שני קטבים: צער אין סופי מצד אחד, ותקווה לימים טובים יותר מן הצד השני. אנו מציינים היום את סיום לימודיהם של 240 עמיתים, ואלה מצטרפים לקהילת הבוגרים, שתמנה יחד עמם 2600 בוגרות ובוגרים. אנחנו בטוחים שנראה אותם בגדולתם ובעוצמתם גם בימי שקט וגם בימי סערה".

בשם הבוגרים הטריים נשאה דברים נעמי קנדל-טולדנו, בוגרת בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית: "זו השעה שבה החלומות כולם לובשים מציאות שבידנו להפוך להתגשמות השאיפות כולן. זהו זמן לאחריות שצומחת מתוך הכאב, מתוך הקושי והשבר. אחריות שאינה ממתינה לקריאה, שמתגלה בין גלי חורבות, מזדהרת בכוחה להיענות לקריאה בלתי נשמעת. האחריות שמאז ה-7 באוקטובר נושאים בוגרי ובוגרות מנדל לצדם של מנהיגים ומנהיגות ישראלים רבים בכל זירה התובעת נוכחות... תודה לכם, אנשי ונשות הקרן, על מכרה הטוב והתבונה. כמה גדולה ובלתי נשכחת הזכות שהענקתם לכולנו", אמרה.


בוגרים מצלמים סלפי|Grad2023


בטקס בתיאטרון ירושלים ציינו את סיום לימודיהם במתכונת המשותפת כל עמיתי תוכניות מנדל ברחבי הארץ: בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית ומכון מנדל למנהיגות על תוכניותיו השונות – תוכנית מנדל לפיתוח מנהיגות בקהילה החרדית, תוכנית מנדל למנהיגות נוער, תוכנית מנדל למנהיגות בתרבות יהודית, ותוכנית מנדל למנהיגות חינוכית בצה"ל, תוכנית מנדל למנהיגות באקדמיה בהכשרה להוראה – וכן תוכניות מרכז מנדל למנהיגות בנגב: תוכנית מנדל למנהיגות תרבות בנגב ותוכנית מנדל למנהיגות אזורית באלקסום, נווה מדבר ושגב שלום, ומרכז מנדל למנהיגות בצפון – תוכנית מנדל למנהיגות חברתית בצפון, תוכנית מנדל למנהיגות אזורית בצפון, ותוכנית מנדל למנהיגות בשירות הציבורי בצפון.

את הטקס ליוותה בשירה מקהלת ירוחם, בניצוחה של אניטה צייטלין.