חדשות ואירועים

כנס למנהלות ומנהלי ספריות אקדמיות במכללות

במפגש השתתפו עשרות נציגות ונציגים מ-25 מוסדות, וכן חברות וחברי סגל וצוות מנדל, עמיתים ובוגרים

משתתפי הכנס בבית קרן מנדל התכנסות (צילום: סימנים הפקות)

בפתיחת המפגש, שנערך בבית קרן מנדל ביוזמת ספריית הקרן, תיאר ליעד מוסן שמש, מידען קרן מנדל-ישראל, את תהליך ההקמה של הספרייה והציג מחשבות בדבר תהליך פיתוח ההמשך המתקיים בימים אלו. ספריית הקרן משרתת את חברי קהילת מנדל ומטרתה להנגיש מידע איכותי ורלוונטי לאנשי מעשה מתחומי החינוך, החברה והתרבות באמצעות גישה למאגרי מידע ושלל שירותים תומכים שבראשם ייעוץ מידעני העושה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות. רחל זיתון, רכזת פורום מנהלי הספריות במכללות, ציינה כי מאמצים, תכנון ומשאבים רבים הושקעו בכינוס זה, שבמרכזו דיון בחלק משמעותי של הסוגיות המאתגרות את עולם המידע.

מושב הפתיחה ליעד מוסן שמש (צילום: סימנים הפקות)


בחלקו השני של המפגש התפצלו המשתתפים לקבוצות חשיבה העוסקות באתגרים שונים שעמם מתמודדות הספריות במכללות האקדמיות השונות ובספריית הקרן. הקבוצות דנו באתגרים כמו שילוב של טכנולוגיות מתקדמות בעבודת היעץ; אוריינות מידע בקרב משתמשי הציבור החרדי והערבי; שימוש בספרייה מנקודת מבטו של הלומד; מחקר מבוסס צרכים אזוריים; חקר ואחזור מידע רלוונטי לאנשי מעשה; והנגשת מאגרי מידע לקהל המשתמשים.

קבוצת דיון סביב שולחן קבוצת חשיבה (צילום: סימנים הפקות)


קבוצות החשיבה העלו כמה תובנות מעניינות:

  • אנו מצויים בעידן של חומר הנוצר ומופץ באופן דיגיטלי, וחלה עלייה מתמדת בהנגשה החופשית של חומרים, לצד צמצום בתקציב הספריות. תהליך זה מעורר את הצורך להעמיק את שיתוף הפעולה בתוך האקוסיסטם הספרייתי תוך השענות על הסכמי השאלה בין-ספרייתיים.

  • עם כניסתם של מחוללי בינה מלאכותית לשימוש חופשי וזמין, עבודת היעץ עוברת תמורה משמעותית. לתפקיד המסורתי של היועץ – לעודד את הנועץ להבין מה עומד בבסיס הנחות העבודה והמושגים שבהם הוא מתעניין, לפתח אסטרטגיית חיפוש המנווטת בין גופי המידע הקיימים, להבין מה הם יכולים לספק ובמה הם מוגבלים, ולהתחקות אחר הדרך המתאימה להשלים את פער המידע הנתון – נוספו כלי מחקר מודרניים כמו מערכות לכריית מידע ומחוללי בינה מלאכותית הדורשים התמחות מעמיקה.

  • השימוש במחוללי בינה מלאכותית מחייב שימוש זהיר וביקורתי. לשם כך דרוש סיוע בניסוח מחדש של שאלת המחקר, פריסת עמדות והקשרים רחבים של הסוגיה, מיון לקטגוריות עבודה וגזירת מילות מפתח הנובעות מהן. המחוללים יכולים להיות כלי עזר לעמיתים ולסטודנטים עם לקויות למידה שונות.

קבוצת דיון בספרייה קבוצת חשיבה (צילום :סימנים הפקות)


  • על הספריות לשקוד על מתן מענה מותאם תרבותית למגזרים הזקוקים לכך – למשל אתגרי האוריינות בקרב משתמשי הציבור החרדי, ואתגרי השפה בקרב דוברי הערבית. ישנו מחסור משמעותי בספרנים המוכשרים לתת מענה מותאם תרבותית, ויש צורך בפיתוח גוף ידע שיפעל ברמה הארצית ואשר תכליתו לשתף מידע בנושא הנגשת תכנים ודרכים לשיפור השירות והמענה המותאם תרבותית במוסדות להשכלה גבוהה.

  • מרכזי מנדל בצפון ובנגב הדגישו את הצורך בפיתוח חשיבה אזורית. צורך זה עולה גם במכללות שבהן הסטודנטים מתמחים בשדה. ספרן או מידען המתמחים במרחב אזורי מסוים יודעים לדלות מידע ממוקד ומחקרים קיימים, שאינם בהכרח נגישים לציבור הרחב. משתתפי דיון הסכימו כי קיים לא מעט ידע סמוי העולה מן החיפושים ומשאילתות היעץ השונות.

  • כיצד יש להנגיש את הידע הרב המצוי בספריות לקהל המשתמשים? קבוצת החשיבה שהתמקדה באתגר זה מצאה כי הטמעת השימוש יכולה להיווצר בשילוב של המידענים בתוכניות הלימוד – בהיבטים המצריכים פיתוח מיומנות חקר. על הספרייה להציע הדרכה המסבירה את הרציונל הטכנולוגי המכאני של מערכת החיפוש – הבנת צורת החשיבה, התמקדות בניסוח שאלות ובפירוקן למילים אסטרטגיות, והטמעת מיומנויות חקר וביקורת על מקורות מידע כבר בתחילת תהליך הלמידה. הדרכת העמיתים והסטודנטים מאפשרת חיבור טוב לייעוץ המידעני והעמקת תהליך הלמידה. 

לאתגרים שספריית קרן מנדל-ישראל מתמודדת עמם מופעים דומים גם בספריות ובמרכזי מידע אחרים בישראל. הכנס לימד על הצורך הקיים בשולחנות חשיבה משותפים ובלמידת עמיתים. מפגשים נוספים יקודמו בהרכבים שונים ביוזמת ספריית מנדל-ישראל גם בהמשך.


משתתפי הכנס בסיור בספרייה סיור בספרייה (צילום: סימנים הפקות)